Laatste verhaal vanuit Nigeria - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu Laatste verhaal vanuit Nigeria - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu

Door: Mirjam Esther Marion

Blijf op de hoogte en volg Esther, Marion, Mirjam

18 Februari 2013 | Nigeria, Mkar

Hoi allemaal,
Fijn en leuk alle reacties te lezen en betrokkenheid te merken! Excuus voor de titel van vorig verhaal, er was niets met ons aan de hand, we voelen ons juist fit en geen van allen is ziek of kan de hitte niet meer aan, maar we rolden net uit het weeshuis die middag en dat is dan een moment dat je enorme NOOD ervaart. Kleine kindjes zonder enige controle over hun leven met zoveel behoeften en zo’n tekort aan basis voorzieningen voor een normale ontwikkeling. We zijn dubbel en dwars bevestigd dat we hier niet voor niets zijn en des te meer gemotiveerd om te werken aan een normale toekomst voor de kinderen in het weeshuis en de kinderen die in de toekomst zullen worden aangeboden.
Woensdag hebben we 6 uur lang vergaderd met weeshuisdirecteur Chafa en Felicia uit Oju.. We hadden haar uitgenodigd, zij werkt al met Community Based Orphan Care (CBOC) 2 uur verderop van Mkar.
We hebben afgelopen jaar geevalueerd en daarna veel kennis uitgewissld hoe van een instituut voor wezen, naar zorg voor weeskinderen in hun eigen sociale vangnet te gaan. Heldere stappen zijn er. Eerst zorgen voor een basisteam vanuit het weeshuis. Hen goed overtuigen van de plannen voor CBOC. Vervolgens de gemeenschappen in de verschillende dorpen bekend maken met CBOC. Daarna de kinderen in groepen verdelen qua voortijdig verblijfplaats. Contact leggen met de familie en de kinderen terugplaatsen en de families fasciliteren in behoeften zodat ze voor het kind kunnen zorgen. De kinderen hebben vervolgens geode follow-up nodig door het bezoeken van het team uit het weeshuis. Chafa ontwerpt deze week een plan van aanpak en een tijdpad met bovenstaande acties. Hij zal alle stappen in samenwerking met Felicia doen. Dus concrete stappen zullen dit jaar worden gezet! We hebben donderdag met Chafa het aanvraagformulier voor projecten doorgenomen. Hij heft zo een idée wat wij willen zien als zee en project gefinancierd willen hebben. Ook zijn we naar Zipporah geweest. Zij is een jonge vrouw die hier in Mkar woont. Zij is een geode vriendin (dochter) van onze dominee in Nederland, we hadden een tas met spullen meegekregen om aan Zipporah te geven. Zij woont in een prachtige omgeving op het platteland. Zipporah is erg ziek en was erg blij om ons te zien.
Vrijdag hebben we Corne (onze medereiziger) opgezocht bij dr. Gum 45 minuten hier vandaan, we hebben daar geslapen en zijn zaterdag teruggekomen naar Mkar. Op zo’n 45 minuten durende rit worden we onderweg zo’n 6 keer aangehouden en opgestopt door roadblocks van de nationale security. Zaterdag middag zijn we vervolgens vertrokken naar Makurdi waar we verbleven bij Mark en zijn vrouw. Zondag hebben we een dienst bijgewoond van de evangelische gemeent waar een kindje werd gedoopt van de broer van Mark. Hierna hebben we de hele familie bezocht in het huis van die broer wat erg gezellig was om weer te contact.
Stroom is deze periode veel weg, we zitten soms 24 uur zonder stroom (this is Africa;). We voelen zoveel zegeningen hier wat ons enorm motiveerd om door te gaan. Dit is waarschijnlijk de laatste update vanuit Nigeria. Vrijdagochtend vertrekken we naar Abuja waar we rond 23.00 uur vertrekken richting Parijs en vervolgens Amsterdam waar we om 8.00 uur aankomen zaterdagochtend. We maken er nog een productieve week van hier en genieten nog even van de zon!
Liefs Mirjam Esther Marion