Nood - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu Nood - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu

Nood

Blijf op de hoogte en volg Esther, Marion, Mirjam

12 Februari 2013 | Nigeria, Mkar

Beste allemaal!
We zijn zondagmiddag veilig aangekomen in Mkar, het dorp waar het weeshuis staat en waar wij verblijven in een guesthouse. Door de sneeuwval in Parijs hadden we bijna onze overstap gemist, maar na wat rennen op vliegveld Parijs zaten we mooi op tijd in onze vlucht naar Abuja, de hoofdstad van Nigeria. We werden opgewacht door de chauffeur die ons naar een overnachtingsplek bracht. De volgende ochtend om 7 uur vertrokken we naar Mkar waar we m 2 uur al waren. Het was fijn om hier veilig aan te komen en de mensen weer te ontmoeten. Ook onze kok Merci stond weer voor ons klaar;)..
Maandag hebben we de eerste vergadering gehad met weeshuis directeur Chafa. We hebben vooral gepraat over de ontwikkelingen van afgelopen jaar. Vorig jaar hebben we met hem kennis gemaakt als nieuwe directeur, en hebben we het concept van Community Based Orphan Care onder de aandacht gebracht. Afgelopen jaar heeft hij dit concept echt geaccepteerd en hij is bereid om hier met volle motivatie voor te gaan. Het programma houdt in dat kinderen niet in een weeshuis opgroeien (zoals nu nog het geval is), maar date er een programma wordt gestart zodat de kinderen op een veilige en in goede omstandigheden in hun eigen dorp kunnen opgroeien. Zo komen ze niet buiten de maatschappij te staan en krijgen ze liefde, aandacht, opvoeding zoals een kind dat hoort te krijgen. Vanmorgen hebben we voor het eerst sinds onze aankomst het weeshuis echt bezocht. Dit doe je niet echt voor je lol. Het is echt schrijnend om de kinderen in deze omstandigheden te zien, schreeuwend en huilend om aandacht, ze vliegen allemaal op je af en “vechten” echt om je aandacht, een stickertje of een ballon. Een toestand die je liever niet meemaakt, maar het geeft ons wel des te meer motivatie om te gaan voor het nieuwe concept, Community Based Orphan Care. Hier gaan we morgen weer mee verder met directeur Chafa. We gaan kijken wat er nodig is, welke stappen het beste nu kunnen worden genomen. We hopen en bidden voor goede ontwikkelingen.
Nog even iets grappigs: het is hier ongeveer 40 graden, we douchen 3 keer per dag, we eten hete pepers, Nigeria heeft zondag de Africa Cup gewonnen wat natuurlijk een feestje was.. We denken aan jullie in het koude Nederland, laat de lente maar snel komen;)!
Liefs
Mirjam Esther Marion

• 12 Februari 2013 - 13:28

Marchien:

Leuk om van jullie aankomst te lezen ... maar wel weer de moeilijke kanten van Afrika ... Gelukkig mogen en kunnen jullie daar hulp bieden en ik bid dat God jullie helpt met wijsheid en moed !! Gods zegen !! En inderdaad ... jullie zijn in Nigeria nu ze net de Africa cup hebben gewonnen van Burkino Faso :) LEUK !!!

• 12 Februari 2013 - 13:45

Karen:

Hallo allemaal,
    Ik schrok even van de titel nood.
    Maar gelukkig hebben jullie het vliegtuig gehaald.
    Fijn om te weten dat jullie je inzetten voor deze kinderen.
    Ik hoop dat de tijd daar in Nigeria weer een nieuwe impuls geeft aan het project.
    Het zal wel even schakelen zijn geweest zo van de kou naar de hitte.
    Ik wens jullie een gezegende tijd toe en straks weer een veilig thuiskomen.

Groetjes Karen

Ps Rick vind 40 graden Lekker!!!!!!!!!!!!

• 12 Februari 2013 - 14:15

Wietske:

Hallo meiden,
    Fijn om weer een verhaal van jullie te lezen!
    Er komt weer veel op jullie af.
    We bidden voor jullie.
    En hier schijnt het zonnetje ook lekker.
    Groetjes Wietske,bijna schoonmoeder van.....

• 12 Februari 2013 - 14:36

Martijn:

He meiden,

Leuk om het verslag te lezen :-) Zo krijg je iets meer beeld bij de omtandigheden daarzo. Natuurlijk ga ik de volgende keer mee, om een keer volledig beeld te krijgen ;-) .

Ik schrok ook al bij de titel van het verslag 'Nood'. Dan denk je eerst van: als er maar niets met jullie aan de hand is. Maarja het is natuurlijk juist ook schrikwekkend wat zich allemaal zo ver van ons bed afspeelt met de kinderen daarzo!

Heel veel Gods zegen toegewenst voor verdere stappen en bescherming...

Liefs,

Martijn

• 12 Februari 2013 - 14:48

Wyneke:

Hoi allemaal,

Fijn om weer te lezen wat jullie meemaken en doen! Succes nog voor de komende tijd, wij bidden voor jullie en we hopen dat jullie daar weer mooie dingen kunnen doen en weer met een goed gevoel thuis komen!

Groetjes vanuit Meppel

• 12 Februari 2013 - 15:57

Marielle:

Dag ladies,

Goed om te lezen dat het goed met jullie gaat..! Héél veel succes; ik lees dat 't soms best heftig kan zijn. Geniet verder ook een beetje van de zon heh? Die 3-kwartbroeken had je best in Zwolle kunnen laten btw Es. ;-)

X.

• 12 Februari 2013 - 16:16

Esther, Marion, Mirjam :

Dag Mirjam, Ester en Marion.

Gelukkig dat jullie veilig in Mkar zijn. We denken veel aan jullie en vertrouwen op een goede vooruitgang van het CBOC project. Doe de groeten aan de mensen die jullie daar ontmoeten.
    Mirjam, ik zal je moeder morgen voor je feliciteren.
    We wensen jullie Gods zegen toe en veel wijsheid in jullie onderhandelingen.
    vr.gr.
    Henk Koetsier

• 12 Februari 2013 - 17:52

David & Dienke, Emy:

Hej,

Fijn wat van jullie te horen. Erg hoor die kindjes die vechten om je aandacht, neem er anders maar een paar mee voor ons:-) Als dat toch kon.
    Voor jullie is 40 graden misschien wat te warm, maar wil wel ruilen.... brr wat is het koud in NL. Temperaturen samen opgeteld en gedeeld door 2 = 21/22 graden. Dat zou voor beide ideaal zijn:-)

Heel veel succes met al jullie goede werk.

Veel liefs van ons

• 12 Februari 2013 - 18:03

Anneke:

Ha meiden,

goed te horen dat jullie veilig en warm in Mkar zijn aangekomen.
    En helemaal goed om te horen dat mr. Chafa het plan helemaal accepteert zodat jullie die mooie stap naar voren kunnen gaan maken. Super!
    Geef de kids allemaal een dikke knuffel enne maak er wat moois van!
    Sterkte en we bidden hier....

Liefs

• 12 Februari 2013 - 20:19

Marieke:

Leuk om het verslag te lezen!! Gaaf zeg dat jullie dit mogen doen!!!! En zo wat voor de mensen daar kunnen betekenen!

Geniet van het weer, het is hier weer winters!!!!

• 12 Februari 2013 - 22:31

Jaap En Alida:

Hé meiden, gelukkig veilig aangekomen!
    wat een overgang met de temperatuur.

Goed om jullie verslag te lezen, zo kunnen we meeleven en voor jullie, je werk en de kinderen bidden. Schrijnend hoe de kinderen om aandacht smeken....

Liefs!!

• 12 Februari 2013 - 22:53

Willem:

Ha fammen,

Flak foar we sliepen geane, eefkes jimme berjocht lêse. It jout in moaie yndruk fan jimme belibbenissen. Wês mar in betsjutting foar dy leave berntsjes, mar stean goed noed foar jim sels dêr. En Mirjam: foar moarn: lokwinske mei jim mem.By jim yn myn betinksten en gebed, Willem

• 13 Februari 2013 - 08:08

Nelleke:

Heyy meiden!
    Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen! Heel veel succes met al het mooie werk dat jullie daar doen!
    Liefs Nelleke

• 13 Februari 2013 - 12:50

Gea:

Gelukkig zijn jullie veilig aangekomen, we hoorden zolang als niets...
    Wat erg om te zien hoe de kinderen om aandacht smeken, lijkt me heel lastig voor jullie.
    Veel succes met alle gesprekken die jullie nog gaan voeren.

Handig dat Willem Fries kan, dan heb je toch een privé bericht Mirjam
    Het is voor mij echt abacadabra...

• 13 Februari 2013 - 13:05

Grietje:

Hallo meiden

Je kunt het niet voorstellen wat de kids doormaken om bijna geen aandacht te krijgen.
    Wij wensen jullie veel succes en wijsheid van God om deze kids te kunnen helpen.
    Hoop dat jullie genieten kunnen maar dat lukt wel met 40 graden!!!

Groeten Pieter en Grietje

Hoi Mirjam,

Wij hebben het op school over Afrika en we moesten ook Negeria leren met de hoofstad, topo!
    En nu zit jij daar! Zijn er ook dieren in het wild? Waar slaap jij?

Groeten Lissa.

En de groetjes van Jurjen.

• 13 Februari 2013 - 17:22

De Achtergebleven Dutch Girl:

Haa meiden!

Sorry beetje late reactie.. Krijg je als je aan het werk bent.. Hahahaha..
    Maar heel veel succes met alle gesprekken.. Hopelijk kunnen jullie nog wat dingen
    Starten voordat jullie weer terug komen.. Dan kan ik volgend jaar weer met jullie mee?! ;)
    Maar erg warm dus.. Wel beetje normaal water en stroom? Of valt dat erg tegen?
    De gehandicapte muis nog gezien of is hij er niet?

Doen jullie iedereen de groetjes van mij? En de kids een dikke knuffel?

Liefs!!

• 13 Februari 2013 - 19:57

Christa:

he schatjes
    ik ben jullie nu al aan het missen :P
    gelukkig hebben jullie het vliegtuig nog gehaald
    ik hou heel veel van jullie en heel aardig voor de kleine kinderen zijn he:P
    (K)

• 14 Februari 2013 - 15:33

Willem En Jellie:

ha meiden,

Ik zit hier nu met Jellie, een goeie collega van mij, te kijken naar jullie site. Apetrots ben ik. Jellie kent het land ook wel een beetje. De vader van haar kinderen komt uit Port Harcourt. Vandaar dat ze benieuwd was. Leuk om zo even te zien. En ik moest je de hartelijke groeten doen van mijn colega. Groet, Heit