Een andere blik - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu Een andere blik - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu

Een andere blik

Door: mevainnigeria

Blijf op de hoogte en volg Esther, Marion, Mirjam

19 April 2012 | Nigeria, Mkar

Hallo lezers,
Vandaag weer een verhaal. Gisteren zijn we naar het weeshuis in Oju geweest samen met de weeshuisdirecteur (I Chafa), de voorzitter van het weeshuiscomité (Michael) en twee vrouwen die werkzaam zijn in het weeshuis. Het was een reis van 2 uur in een busje. Het Bethesda weeshuis in Oju werkt sinds 2007 met een andere visie. Zij werken met het zogenaamde “community based program”. Dit betekent dat ze proberen om de weeskinderen zoveel mogelijk terug te plaatsen in hun eigen “community” (familie, dorp, buren). Ze worden 6 weken opgenomen in het weeshuis met een begeleider vanuit de familie, die zelf al kinderen heeft. Zij geven haar begeleiding en kennis over hygiëne, voeding, veiligheid, eerste hulp en ze verspreiden het evangelie. Na 6 weken worden de nanny en het kind weer terug gebracht naar hun woonplaats. In de ‘follow-up’ wordt het kind met motorbikes bezocht om in de gaten te houden of het goed gaat gedurende 5 jaar. In die 5 jaar bezoeken ze het kind zo vaak als nodig is, en wordt er gekeken naar welke support de “community” nodig is, om het kind goed groot te kunnen brengen. Dit gebeurt in de vorm van voedingspakketten voor het kind en training van de nanny en vrijwilligers van de community in “PrimaryChildcare”.
Vision:
Orphansandvulnerablechildren are beingcaredforbytheir relations through community involvement in order to have equalopportunitieslikeotherchildren.
Mission:
Community BasedOrpahn Care through workshop facilitation, training, provisionsand monitoring.
We hebben met z’n allen van een rondleiding en veel uitleg mogen genieten, maar we merken ook dat deze nieuwe vorm van zorg voor weeskinderen hier niet gewoon is. Het idee dat de community voor het kind gaat zorgen is mooi, maar het idee dat een weeskind naar een weeshuis gaat zit diep in de maatschappij gebakken. Het was mooi om te zien dat dit is te doorbreken, zoals in Oju zichtbaar was. Het zal nog wat handen en voeten in aarde hebben om met onze neuzen in dezelfde richting te komen als die van de weeshuisdirecteur en de voorzitter van het comité. We willen vragen voor gebed dat dit mag lukken binnen de tijd dat we hier zijn.

kijk hier voor de foto's:

Liefs Esther, Gerieke, Henk, Mirjam en Marion

• 19 April 2012 - 15:15

Hilja:

leuk om al die verhalen te lezen..veel succes daar!

• 19 April 2012 - 15:50

Ina:

Hoi allemaal,

Mooie visie. Wow. Onder de indruk. Ben benieuwd of en hoe het werkt of we kunnen meehelpen. Ook toe te passen in Kenia?

• 19 April 2012 - 17:25

Elze:

Hey meiden,

Jullie maken heel wat mee he! We denken aan jullie en zullen zeker bidden voor wijsheid en doorzettingsvermogen. Heel veel succes daar!

liefs Elze en Rikkert

• 19 April 2012 - 19:37

Anneke:

Wat een belangen spelen er dan toch allemaal mee. Hoop dat voor iedereen de belangen van het kind voorop mag ( gaan) staan. Dit project lijkt daarin bij te dragen. Kunnen ze de continuiteit en kwaliteit van de nazorg ook waarmaken? Kan me indenken als het om steeds meer kinderen gaat dit moeilijk is. Ps ik vond die vorige foto's veeel mooier, deze zijn me te luguber, doe mij maar van die lieve kindersmoeltjes. Liefs Henk en Anneke

• 19 April 2012 - 19:38

Willem:

No Mirjam, Beppe is sa wiis as in protter....

Kreas hjer!

• 19 April 2012 - 20:04

Anneke HM:

Ben ontzettend benieuwd hoe jullie dit community based programm ervaren. Jullie klinken erg positief. Wat zou het mooi zijn. Hoop dat je met veel info terug komt.
    Veel plezier met de bruiloft zaterdag. Temperaturen zien er wel aardig uit voor de komende dagen, jullie verregenen vast niet. He, geniet er van!!

• 19 April 2012 - 20:16

Jenita:

hey leuk om te lezen dat jullie naar dat weesbuis zijn geweest. veel succes verder en gods zegen
    groetjes jenita

• 20 April 2012 - 10:26

Nelleke:

Mooi jullie verhalen!! Geniet ervan en succes met al jullie werk!

Liefs,
    Nelleke

• 20 April 2012 - 15:27

Sanne:

Hey Marion,
    Beetje ingewikkeld verhaal :P
    Maar ik hoop dat je het daar leuk hebt, en dat al die mensjes blij met jullie zijn :)
    XXX

• 20 April 2012 - 18:12

Bettine:

Hoi allemaal, weer veel dingen meegemaakt zeg. Die bruiloft was wel bijzonder om mee te maken maar wel een lange zit dus. Hopelijk kunnen jullie wat betekenen voor al die kindertjes. Nou meiden en Henk natuurlijk (was ik vorig berichtje vergeten sorry) succes en geniet nog van jullie tijd daar.
    Liefs Paul Esly Amanda Rico Bettine.

• 20 April 2012 - 23:28

Hermina :

Wat mooi dat de kinderen in hun eigen omgeving worden teruggeplaatst. Zo gewoon mogelijk! Goed streven. Hopelijk zorgt de familie goed voor hen. Ik krijg in de nachtdienst helemaal de kriebels om even om het hoekje te komen kijken. Maar door de leuke foto's waan ik me achter Lies computer helemaal in Afrika. Heerlijk die zwarte snoetjes! Succes meiden, met al het werk!