White Wedding - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu White Wedding - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu

White Wedding

Door: mevainnigeria

Blijf op de hoogte en volg Esther, Marion, Mirjam

22 April 2012 | Nigeria, Mkar

Hallo allemaal,
In de afgelopen dagen hebben we een bezoek gebracht aan oude bekenden in Ushungo, waar dr. Gum een kliniek heeft. Hij woont samen met zijn vrouw en dochters in Adikpo, waar we vervolgens hebben kunnen genieten van het heerlijke eten wat ons werd voorgezet wat we nog goed konden herinneren van ons bezoek in 2007. Het was leuk om hen weer te zien en bij te praten.
Gisteren was de ‘White Wedding’ van Mark en Florence. Vorige week zaterdag hebben zij hun traditionele bruiloft gehad, met het overeenkomen van de bruidsschat die betaald moest worden aan de familie van Florence. De bruidsschat is toen geaccepteerd, dus gisteren was het de dag dat zij in de kerk trouwden en een receptie hielden. Henk was in een Nigeriaans pak gestoken, wat iedereen erg kon waarderen. Wij waren onderdeel van de bruidstrein, dus daarom waren er speciaal jurken voor ons gemaakt, hele lelijke vormloze jurken. Het was een hilarische dag. Na ons ’s ochtends vroeg in deze gewaden te hebben gestoken, hebben we ons tot 3 uur ‘s middags netjes als bruidsmeisjes gedragen, door eerst geduldig 3 uur wachten voordat de kerkdienst begint, door voor iedere drie meter ons met de auto te laten vervoeren (want, dat is de traditie), door ook een half uur lang op elkaar gepakt te wachten tot de chauffeur die 3 meter gaat rijden, door achter de bruid aan op z’n Nigeriaans wat vette dansmoves uit te voeren, door bezweet en hongerig toch te blijven lachen en vervolgens om 3 uur snel huiswaarts te gaan, jurk uit, en douchen. Het is het tegenovergestelde van een feest zoals in Nederland. We hebben het bruidspaar nog een leuke huwelijksnacht bezorgt (denken we), door een kamer in ons guesthouse af te huren voor afgelopen nacht en die vol te stoppen met ballonnen, om de Nederlandse traditie hier een beetje in te voeren. Gisteravond hebben we nog een kleine afterparty georganiseerd bij onze buren (het cafétje aan de overkant), waar we gezellig met een aantal vrienden nog wat hebben gedronken.
Vandaag zijn we naar de kerk geweest en morgen zullen we weer naar het weeshuis gaan. Aankomende week zullen we nog gesprekken hebben met directeur I. Chafa, waarmee we hopen dat we tot een goede samenwerking kunnen komen om het weeshuis vanuit de stichting Huruma MEVA te kunnen ondersteunen.

Hier weer een aantal foto's:

Groetjes,
Henk, Mirjam, Esther, Gerieke en Marion

• 22 April 2012 - 16:06

Amber, Niek En Alida:

We missen de foto van je mooie jurk!
    ;)
    Fijne zondagavond verder!
    xxx

• 22 April 2012 - 16:12

Anneke HM:

Ha,
    geweldig verhaal. Kom op met die foto's van die hele lelijke vormloze jurken. Willen we natuurlijk graag zien en Henk in zijn Nigeriaanse pak ook. Heel veel succes deze week met de gesprekken! We blijven voor jullie bidden.

• 22 April 2012 - 16:24

Lieuwe:

veel plezier nog deze laatste week! de fotos zijn volgens mij niet geupload.

groetjes!

• 22 April 2012 - 19:06

Willem:

Wat een geduld Mirjam. Zo lang wachten in de hitte....
    Nog een ruime week. Zet em op he?
    groet en hug..

• 22 April 2012 - 19:14

Malou:

Hahaha hopelijk kunnen ze er zelf eook een leuke huwelijksnacht van maken ;) xxx

• 22 April 2012 - 20:44

Marie-Louise:

Ha Mirjam en anderen,

Keep up the good work, super goed en knap wat jullie tot nu toe hebben bereikt.

Groetjes!

• 23 April 2012 - 01:49

Willemiek:

Hoi Gerieke en reisgenoten,

Mooi om jullie verhalen te lezen. Nog veel succes en zegen in de laatste week met het goede werk wat jullie doen!

Groetjes!

• 23 April 2012 - 07:28

Wyneke:

Hey Mir,

Wilde ook nog even reageren op het vorige verhaal, want daar had je over verteld.. Lijkt me mooi om dat in de praktijk te zien! Mooi project!!

En leuk om zo'n bruiloft mee te maken! Haha.. Ben benieuwd naar de foto's van die jurken!

Succes nog de laatste week en bedankt voor de verhalen, ik vind het erg leuk om te lezen!

Liefs

• 23 April 2012 - 08:51

Gea:

Ik had me zo verheugd om jullie in je mooie bruidskleren te zien!
    Maar dat komt later wel.

Jullie moeten wel geduld hebben hoor, en dat in die hitte.

Liefs Gea

• 23 April 2012 - 10:01

Rolinda:

Toch maar in Nederland gaan trouwen dan...want dat klinkt een stuk leuker;) Wel interessant om dit eens meegemaakt te hebben! Ook ik ben erg benieuwd naar jullie vormloze jurken, haha!!
    Liefs Rolinda

• 23 April 2012 - 17:21

Rianne :

Haa meiden en Henk! Leuk om jullie verhalen te lezen. Dat weertje daar lijkt me ook wel wat, als jullie over een week nou even wat meenemen deze kant op.. Mmmm! Geniet van jullie laatste week :) Liefs Rianne

• 23 April 2012 - 17:47

Mirjam Menninga:

Ha meiden en Henk,

Prachtig verhaal weer, dat is een leuk verhaal met smaak haha...ben erg benieuwd naar de foto's.....succes nog daar en Gods zegen toegewenst!

Liefs

• 24 April 2012 - 20:00

Tim:

leuk om te lezen allemaal :D

• 25 April 2012 - 09:27

Nelleke:

Mooie verhalen weer! Gaaf om zo'n Nigeriaanse bruiloft mee te maken!! Jammer dat jullie geen foto's van de jurken op je site hebben staan, ben wel benieuwd naar die vormeloze zakken ;-) Succes daar verder weer!

Liefs,
    Nelleke

• 25 April 2012 - 18:39

Gerrit Koops:

Hoi DutchGirls en Henk

Je maakt wat mee zo, het hele verhaal hoor ik vast nog wel eens.
    Ben vandaag in de Wijk geweest en hebben de fundatie gelegd voor het benefietconcert in Zuidwolde.
    Het wordt een hele Happening geweldige medewerking daar, geef jullie nog wel een verslag van wat er op papier staat. Goede afronding gewenst en Gode bevolen ook voor jullie terugreis