Bezoek weeshuis - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu Bezoek weeshuis - Reisverslag uit Mkar, Nigeria van Esther, Marion, Mirjam - WaarBenJij.nu

Bezoek weeshuis

Door: mevainnigeria

Blijf op de hoogte en volg Esther, Marion, Mirjam

14 April 2012 | Nigeria, Mkar

Oem soe lezers,
Even weer een verhaaltje over onze ervaringen
Vrijdag hebben we 2 ziekenhuizen bezocht. Hier hadden Esther Marion en Mirjam in 2007 stage gelopen dus het was leuk om dit weer te zien, er was niet veel veranderd.
Ook het weeshuis hebben we weer bezocht. Het valt ons op dat er veel kinderen rondlopen met een handicap als verlamming van rechter zijde van het lichaam, x en o benen, iets wat lijkt op autistisch, en kinderen die geestelijk gehandicapt zijn. Dit was voor ons wel erg indrukwekkend om te zien. Dus we zijn samen met de NKST kerk druk aan het bedenken wat voor begeleiding/behandelingen deze kinderen nodig zijn.
Verder gaan we met de baas van het weeshuis, een andere pastor, de gezondheidswerker van het weeshuis en het hoofd van de verzorgers, kijken naar een ander weeshuis in de buurt waar gewerkt wordt met community based programma waarin de kinderen gecontroleerd terug worden geplaatst in hun eigen familie. Dit zal aankomende woensdag plaats vinden.
En natuurlijk hadden we zaterdag een traditionele bruiloft van onze vriend Mark. Dit was heel bijzonder om mee te maken. In Nigeria gaat men eerst traditioneel trouwen waarbij de man een bruidsschat moet betalen aan de familie van de vrouw. Dit wordt op de traditionele bruiloft gedaan. Dan gaat de hele familie en alle vrienden van de man naar het huis van de vrouw om daar de bruidsschat aan te bieden. Dan gaan ze onderhandelen of het genoeg is, eerst met de oudste mannen dan met de vrouwen. Als dit niet genoeg is gaat het niet door. Al met al hebben we van 9 uur tot 15.00 op een plastic stoeltje gezeten en is de bruidsschat gelukkig geaccepteerd.
Het hoogtepunt van de bruiloft voor Henk was het slachten van een groot varken. Henk stond vooraan met jeukende handen. Het slachten hier gaat op een heel andere manier als in Nederland, Henk vond dit erg interessant en heeft de hele slachting bijgewoond. De volgende keer mag hij het doen.
We kunnen slecht gebruik maken van internet dus hopelijk dit keer wat foto’s. We zullen snel weer een volgend bericht op de site zetten.
Tot nu toe gaat het zeer voorspoedig, wij willen vragen om gebed, dat God ons mag blijven begeleiden en ondersteunen. En hem danken voor de prachtige tijd die we hier al mochten doorbrengen.
Bedankt voor alle reacties super leuk,

klik hier voor foto's!

Veel liefs Esther, Gerieke, Henk, Marion en Mirjam

• 15 April 2012 - 14:52

Arie Slob:

Wat gaaf om jullie verhalen weer te lezen. Zet hem op meiden! En Henk uiteraard. Varkens slachten in Nigeria. Zo maak je nog eens wat mee. Zegen ook toegewenst op jullie gesprekken. Uiteraard bidden we voor jullie.

Groeten (en een dikke kus voor Esther),

Arie Slob

• 15 April 2012 - 15:07

Anneke:

Fijn te lezen dat het goed gaat! Leuk om zo een bruiloft en alles wat er bij komt ,mee te maken. Wat ik me af vroeg was dat er opvallend veel kinderen met een beperking zijn. Hoop dat er voor deze kinderen mogelijkheden of misschien wel simpele hulpmiddelen zijn. Zijn deze kinderen te vondeling gelegd? Mooi dat vanuit het andere weeshuis mogelijkheden van terugplaatsingen worden onderzocht. Liefs, henk en anneke

• 15 April 2012 - 15:11

Gesinus :

Dag zusje,

Waarom sms je niet terug. Heb er al minstens een half dagloon door gejast maar van jou hoor ik niks. Wel leuk en interessant om je berichten te lezen. En dat jullie (vooral Henk begrijp ik) een slachting "bijwonen". Vind ik erg grappig.

Nou veel succes met alle regel werk daar.

x Bro

• 15 April 2012 - 15:27

Geertje:

Oem soe allemaal(wat het ook beteken mag, hallo of zo?)
    Leuk om zo snel al weer van jullie te horen.
    Wat grappig van die bruidsschat. Maargoed dat het hier niet zo is, wel jammer voor Gerieke's familie, haha.
    Maar hopenlijk vinden jullie oplossingen voor de behandelingen van die kindertjes.
    Wat ben je dan machteloos, hier hebben we zoveel behandelmethoden terwijl je daar met lege handen staat.
    Heel veel succes de komende week bij alles wat jullie gaan ondernemen!
    Liefs uit Wapenveld van Klaas en Geertje

• 15 April 2012 - 15:39

Ina:

hoi meiden.... en Henk

Fijn ff zo'n update!! Werk ze en Gods zegen.

groetjes van MevainKenia

• 15 April 2012 - 16:13

Dineke En Freddie:

Mooi om te lezen dat het goed met jullie gaat. ook mooi om het op deze manier te volgen.we wnsen jullie veel goed en vooral Gods zegen bij het werk daar

vr gr

Dineke en Freddie

• 15 April 2012 - 17:34

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...Hallo marjon dank je voor je berichtje blij dat het goed gaat doe je de groeten aan de anderen? Je maakt zo nog veel mee groeten Gerben Karen en kids

• 15 April 2012 - 21:02

Anneke:

Heee meiden en Henk, fijn om ff wat van jullie te horen. Mooi om weer met het werk bezig te kunnen zijn op de plek waar je dat zo graag wilt doen. Lastig om dan te zien dat er zoveel kinderen met een beperking zijn, lijkt me. Wat zul je dan graag een extra stapje willen doen om te helpen.
    He, maar krijgen jullie nu ook nog de minder traditionele bruiloft met een ordinaire polonaise zodat je niet de hele dag op dat stoeltje hoeft te zitten? Hopelijk heeft Henk wel wat nasivlees van dat varken gescoord?
    He, heel veel sterkte, succes en we blijven bidden voor julllie.
    Groetjes, Anneke (Enschede)

• 15 April 2012 - 22:41

Saskia De Haan:

He Mir en Mar!
    Krijg ik plots een mailtje van waarbenjij.nu van jullie! Wat leuk dat jullie daar weer zijn. Blijft fascinerend he, die cultuurverschillen. Geniet er nog van! xx

• 16 April 2012 - 07:48

Jenita:

hey
    leuk om te lezen wat jullie mee maken. heel veel succes bij alles en God zegen.
    we bidden voor jullie

xxx Jenita

• 16 April 2012 - 11:59

Niek:

Hoi Marion
    Leuke foto's Marion, ik heb ze net met mama bekeken! Succes daar, groetjes van Niek :)

• 16 April 2012 - 14:18

Gea:

Wat al veel indrukken in zo'n korte tijd.
    Heel intensief en verrijkend voor jullie.
    We bidden voor jullie en Gods zegen voor de komende tijd.
    Liefs Gea

• 16 April 2012 - 15:58

Marjette Slob:

He lieve Esther en anderen,
    Fijn hoor dat het daar goed gaat. Natuurlijk wel erg dat er zo veel gehandicapte kinderen zijn in het weeshuis. Echt hopen voor de kinderen dat jullie wat kunnen betekenen voor hen. En byzonder om zo'n traditionele bruiloft bij te wonen.
    Dikke kus, Marjette

• 16 April 2012 - 17:22

Wietske:

Hallo allemaal,
    Fijn om weer verhalen te lezen van jullie!

Groetjes Wietske

• 16 April 2012 - 18:42

Wyneke:

Hallo allemaal,

Wat super om jullie verhalen te lezen!! Zo krijgen we een goede indruk van wat jullie daar zoal doen! Erg leuk! Heel veel succes nog en geniet er ook van!!

Groetjes,
    Wyneke

• 17 April 2012 - 10:43

Rolinda:

mooi verhaal weer!! en wat leuk dat jullie daar net op het juiste moment zijn voor wat betreft die bruiloft!! Wat mogen wij toch een geluk hebben dat we in Nederland zijn geboren...zo sneu al die kindjes!! Zij hebben ook recht op een mooi leven, net als wij. Daarom super goed wat jullie daar doen!!!! Voor jou een dikke kus Gerieke:)

• 20 April 2012 - 10:38

Jipie Oma:

hi dames ,het is wel heftig wat jullie allemaal zien in het weeshuis .Is er achter te komen , wat er aan de hand is en wat de reden is dat er zoveel kinderen met een beperking zijn.ik vind dit wel heel erg. Ik hoop dat julliei er iets aan kunnen veranderen in samenwerking met anderen .Ik wens jullie nog goede dagen ,groetjes van mij

• 17 December 2012 - 15:37

Maria De Vries:

Hallo,
    Ik krijg misschien subsidie van de Gemeente Amsterdam en zoek mensen die dat kunnen doorgeven aan de weeskinderen zodat dit goed besteed wordt. Ik zoek mensen die dit in ontvangst kunnen nemen om dit voor de weeskinderen te gebruiken.
    Willen jullie svp zo snel mogelijk reageren door mij een email te sturen?
    Alvast bedankt voor de moeite.